Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

فهرست مطالب

قائم مقام بورس کالای ایران افزود: علیرغم سهم چشمگیر فولاد در معاملات بورس کالا، این بخش هنوز درگیر چالش‌های تنظیم بازار و مسائل تقسیم منافع در زنجیره است و همین مسائل باعث شده تا شرکت‌های زنجیره فولاد کمتر از ظرفیت‌های حضور خود در بورس کالا و بازار سرمایه استفاه کنند.

وی ادامه داد: موضوع مهمی که از نگاه صنایع مختلف از جمله شرکت‌های صنعت فولاد به دور مانده است، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های آماده بورس کالا برای توسعه این صنایع و ارائه خدمات متنوع و راهگشا برای رفع دغدغه‌های آن‌ها است، اما در حوزه فولاد عموما از بورس کالا برای فروش کالا بهره برده‌اند که باید رویکرد بهره‌مندی از ابزارهای نوین مالی در میان این شرکت‌ها رواج پیدا کند.

کشف پریمیوم، ابزاری راهگشا برای صنعت فولاد
محتشمی‌پور خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی زنجیره‌های ارزش، ارتباط پایدار میان حلقه‌های زنجیره و ایجاد قراردادهای بلند مدت بین اجزاست که ابزار کارآمد و بورسی این روش، معاملات کشف پریمیوم است.

وی ادامه داد: ابزار کشف پریمیوم تاکنون در حوزه فرآوره‌های نفتی مورد اقبال قرار گرفته، اما این ابزار در حوزه فولاد نیز راهگشاست. به نحوی که شرکت‌‌های عرضه‌کننده را قادر می‌سازد تا از میزان فروش خود در آینده مطلع شده و برای تولید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند؛ از سوی دیگر شرکت‌های خریدار نیز قادر خواهند بود از تامین دائمی نیاز خود مطمئن شوند.

به گفته قائم مقام بورس کالای ایران، اکنون که بحث عرضه تمام زنجیره فولاد در بورس کالا مطرح است، ابزار کشف پریمیوم می‌تواند یکی از ابزارهای با اهمیت خصوصا در تامین نیاز مداوم و با قابلیت اطمینان مواد اولیه است.

اوراق سلف موازی و خرید دین
قائم مقام بورس کالا در ادامه به ابزار اوراق سلف موازی استاندارد اشاره کرد و گفت: اگرچه این ابزار تاکنون از سوی صنعت فولاد مورد استفاده قرار گرفته، اما به جهت ظرفیت بالای این صنعت، کافی نبوده است. البته بخشی از این موضوع ناشی از یک آسیب است و به سطح مداخلات حاکمیتی باز می‌گردد که برای استفاده بیشتر از این ابزار تامین مالی، باید سطح مداخلات کمتر شود.

وی با اشاره به اوارق خرید دین به عنوان یکی از ابزارهای جدید مالی بورس کالا که مصوبات آن در آبان ماه ابلاغ شد، گفت: اوارق خرید دین یک ابزار مناسب برای تامین مالی فروشندگان بدون فشار به سمت خریدار و سمت تقاضاست.

محتشمی پور توضیح داد: در روش‌های سلف، تامین مالی از منابع خریداران استفاده می‌شود، اما برای اینکه فشار به سمت تقاضا منتقل نشود و کمک شود تقاضا هم متناسب با عرضه توسعه پیدا کند، اوراق خرید دین ابزاری مناسب به شمار می‌رود.

جای خالی فولاد در دو ابزار پرطرفدار
وی گفت: اوراق مشتقه و گواهی سپرده کالایی به عنوان دو ابزار پرطرفدار و مرسوم در بازارهای مالی دنیا نیز اگرچه در بورس کالای ایران عمدتا در بازار کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و برای محصولات مس و پتروشیمی پیشنهاد شده، اما تا به امروز در حوزه فولاد بکار گرفته نشده که با مجوزهای اخذ شده از سازمان امور مالیاتی و رفع ابهام مالیاتی گواهی سپرده، امیدواریم به زودی شاهد ورود دارایی‌های جدید حوزه صنعتی و پتروشیمی به بازار مشتقه و گواهی سپرده کالایی باشیم.

به گفته وی، مدیریت ریسک قیمتی، تامین مالی، روان سازی معاملات و کشف قیمت‌های مستمر و شفاف از جمله مزایای ورود محصولات فولادی به بازار مشتقه و گواهی سپرده کالایی بورس کالاست.

محتشمی پور در خاتمه اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که فولادی‌ها به بورس کالا، صرفا به محلی برای عرضه و فروش محصول نگاه نکنند. زیرا بورس کالا دارای ابزارهای مالی است که می‌تواند زمینه جذب سرمایه و توسعه شرکت‌های مختلف را فراهم آورد.

فهرست مطالب

مقالات مرتبط